17 жовтня 2016 р.

Урок. Цікаво вивчати словникові слова

Тема. Робота зі словниковими словами
Тип уроку : урок рефлексії
Клас  3-А
Предмет   українська мова
Основні цілі уроку:
а)  діяльнісні: 
- підвищувати орфографічну грамотність при вивченні словникових слів,
- вчити дітей  засвоювати на практиці словникові слова,
- закріплювати вміння розрізняти  наголошені і ненаголошені склади, виділяти наголошений  звук у слові,
- вчити виявляти причини утруднення у написанні словникових слів,
-  тренувати пам’ять, орфографічну пильність,-
- розвивати уважність, орфографічну зіркість та здібність  сприймати слова з голосу.

б) навчальні : сприяти  засвоєнню учнями  правопису  словникових слів

Очікуванні результати:
а)знання:
- знати правопис  словникових слів, які засвоїли учні на уроці,
 б) уміння:
 -  вміти  на  малюнках  словникових слів зображати сумнівну  букву, користуватися різними видами словників.

Розумові операції:
Аналіз, порівняння  асоціація, узагальнення, класифікація.

Демонстраційний матеріал: малюнки словникових слів, дитячі маски,  словниковий тренажер,
 карта України
Технічне забезпечення уроку: комп’ютер
Обладнання : Слайди, тлумачний словничок для кмітливих діточок.

Хід уроку.
І.  Самовизначення до діяльності
Забезпечення емоційної готовності до уроку
1)    Мотиваційний етап
«Обмін усмішками»
Нумо,  діти, підведіться!
            Всім приємно  посміхніться.
Добрий день!

Діти, посміхніться  один одному. Нехай ця усмішка збережеться протягом  усього уроку.
Бажаю вам старанності, уваги, сумлінності, радості та успіхів у навчанні.
Діти, коли я йшла до вас на урок, то хотіла  зробити його  дуже гарним і цікавим. Але по дорозі мене зустрів осінній вітер і всі слова, які я несла  до вас , він порозкидав, деякі голосні я так і не знайшла. Тож допоможіть мені  прочитати слова.
ІІ. Актуалізація знань і фіксація  утруднень у діяльності
1.    Анаграми.     Прочитайте слова, переставивши склади та вставивши  букви, поставте наголос.
Л…Н  ДАР  КА                           НИ  С…    ВО
ІІІ. Локалізація утруднення
Проблемна ситуація
-          Змініть  слово календар і восени   так , щоб ненаголошений голосний  у другому складі став наголошеним
-          
-        Діти, хто зміг змінити слова   так, що невідомий голосний звук став наголошеним.
-        То що ж це за слова?
-        Це словникові слова,їх  наголосом перевірити не можна.
Побудова проекту виходу з утруднення
-         Так , діти, це слова, вимову і правопис яких  ви повинні запам’ятати, або звернутися до орфографічного словника. (Демонстрація орфографічного словника)


Повідомлення теми і завдань уроку
Тож темою нашого уроку  є робота зі словниковими словами, бо…
-        Про ці слова знають  не тільки школярі , а й учні лісової школи. 
-        Пригадаймо, діти, як білочка навчилася запам’ятовувати словникові слова. Вирушаємо до казкового лісу.
 3 Інсценізація казки
Біля дошки  стоїть білочка,  задумливо чухає за вушком.
 Сьогодні мені потрібно написати  твір про дятла. Як же написати це  слово  «дятел»  чи «дятил»?
Побіжу до тітоньки сови. Вона мудра, вона все знає.
Тітонько Сова! Скажіть, будь ласка, а як  потрібно перевірити правильність  написання слова дятел?.Я переглянула всі вивчені правила, але жодне з них  не пояснює правопис  слова.
Сова
Є такі слова, правопис яких  потрібно  запам’ятовувати або перевіряти їх написання за словником. Тому такі слова  назвали словниковими. Щоб краще  запам’ятати їх  правильне написання, пораджу тобі зобразити малюнок цього слова і написати на ньому саме ту букву, яка викликає сумніви. Так, щоб  запам’ятати  написання букви Е у слові «дятел», можна намалювати дятлика на гілці і поселити його  жити в хатинці, схожій на букву Е. (Показує малюнок) ( Метод графічних асоціацій)
От спробуй, білочко, тепер сама  придумати малюнок до слова «заєць»
У правильному написанні слова «заєць» мені потрібно запам’ятати  букву є. для цього малюю зайчика  і тулуб обводжу кольоровим олівцем у вигляді букви Є
Молодець. Ти правильно міркувала. Тепер тобі буде легко запам’ятати правопис словникових слів.
 Дякую, дякую!  Я зрозуміла , щоб запам’ятати словникове слово потрібно  уявити його та намалювати малюнок,  в якому заховається  сумнівна  буква

-         Діти, а що ви робили для того , щоб  запам’ятати словникові слова?
-         Ми теж малювали малюнки  до словникових слів


-         Гляньте, будь ласка , на виставку малюнків словникових слів

Виставка  малюнків.

Сова.  Які ви молодці, діти, а я вам приготувала ребус. ( жайворонок).
 Хто перший відгадає , той отримає від мене цей  чарівний олівець.    До  речі, це також  словникове  слово. Запам’ятайте його
Увага на монітор.
- Яка в слові «жайворонок»  сумнівна буква?
-  Покажіть її на малюнку.

4.     Доповніть речення.
Жайворонок літає.
 Жайворонок літає в… .
Жайворонок літає … в ….. .
…. жайворонок  літає …. в …. . Молодці


Дякуємо Вам , лісові мешканці.   Просимо Вас  на урок.
V. Узагальнення утруднення у зовнішньому мовлення
1.  До вашої уваги  «загадковий  мікродиктант.»У зошити ви повинні записати тільки слово відгадку, поставити в ньому наголос та виділити орфограму
Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкладає,
А у лісі в холодку
Все кує, мудруля,
Хто вона?
(Зозуля)

У червоних чобітках, 
Вбілому халаті
Навесні він прилетів
 І сидить на хаті” ( лелека )

Перевіряємо ..


-        Яка сумнівна буква у слові зозуля?
-        Знайдіть силует цієї букви на малюнку.
-         Яке наступне слово – відгадка ?
-        Покажіть проблемну букву.

2.    Які синоніми можна підібрати до слова  лелека
Бусол, бузько, чорногуз, чугайстер,  боцюн, гайстер діал.
бушель, жабоїд, боцян, дзьобун,
веселик

-        Діти, про яких птахів сьогодні згадувалось на уроці.
(Дятел, жайворонок, лелека, зозуля.)
-        Яке зайве?
-        А коли відлітають перелітні птахи?  (Восени  - пишу е)

Продовжимо шукати зайві слова.

3.    Гра «Знайди зайве слово»
Київ, Україна, український, Батьківщина 
 Вересень, їжак, заєць, олівець
 
 Механік, бібліотека, учитель, інженер
 
 Понеділок, .                 середа,                                       спасибі,                            четвер
 



VI Самостійна робота із взаємоперевіркою
1.    Розгорніть підручник – зошит  Вправа 9 Випишіть в алфавітному порядку  назви дерев, поставте наголос, поділіть на склади. Складіть з одним  з цих слів на вибір речення.
Абрикос, апельсин, черемха,  черешня
-        Назвіть сумнівний голосний, якою буквою цей звук позначається на письмі?
Взаємоперевірка
-        Обміняйтесь зошитам  і перевірте  правильність  виконання роботи
-        Абрикос – сумнівна буква  и малюємо и
-        Апельсин   -  сумнівна  буква е , малюємо е
-        Черемха  – сумнівна буква е, малюємо е
-        Черешня  - сумнівна буква  е, знаходимо силует буки е

2.    Робота із словниковим тренажером
Змінимо вид діяльності попрацюємо  з словниковим тренажером: в…рблюд,   велос…пед, вогн…ще, во…зал, в..дмідь,  верес…нь, вул…ця,  гор..зонт

VII. Включення  у систему  знань і повторення
Коли ми не  знаємо значення слова, або не можемо його  пояснити, до якого словничка ми звертаємось
Робота з тлумачним словником (3клас)
  (Демонстрація  тлумачного словника , де 250000 слів і учнівського тлумачного словничка для кмітливих діточок, де зібрані тільки словникові слова, які вивчаються у 1 – 4 класах)

Пограємо в гру  «Початок – кінець»
Б – а ,  ( Бібліотека), В – Л  (вокзал) К – Т (Космонавт),П –Я  (пшениця)
- Діти, а які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте  слово «пшениця»  Давайте складемо  асоціативний кущ
Комбайн            паляниця             рослина        хліб    

Коровай                                                                            зерно
                                            Пш…ниця                          злак
поле

хліб                           борошно                    торт
Отже «пшениця»  - це злакова рослина, найважливіша зернова культура. Поставте наголос. 
Сумнівна буква?

 Щоб ви краще  запам’ятали написання  слова «пшениця»,  знайдіть силует сумнівної приголосної в цьому слові, з чим вона вам асоціюється? ( Індивідуальна робота)
. 14. Кубування   Робота в парах.  (Кожній парі завдання)
  Ви будемо виконувати завдання , які розміщені на гранях цього куба. Тож приступаємо до кубування.

         1.   Тлумачення слова  «пшениця».      
2.     Скласти словосполучення зі словом  «пшениця»
 Пшениця  (яка) висока, золота, колосиста. 
3.     Підібрати споріднені слова до слова пшениця
4.      Скласти речення зі словом пшениця
5.    Записати прислів’я зі словом пшениця.
6.    Скласти  сенкан

Пшениця
Жовта , висока
Росте,  гойдається, родить
Пшениця – злакова рослина.
 Зерно .
Презентація груп. (Доповідачі презентують результати  своєї роботи.)
VIII. Рефлексія діяльності
Хвилюється в полі пшениця і жито,
І радість серця переповнює вкрай,
Бо вміє із працею й піснею жити
Наш рідний  український край.

 Знайдіть не екрані словникові слова, які ми вивчили на уроці. Назвіть сумнівну букву.
Закінчіть речення про наш рідний край, використовуючи  по можливості всі  словникові слова, з якими ми сьогодні працювали
Україна  - це шелест золотого  листя восени.
Україна  - це   черешневі сади білі хати.
Україна  -   це  золоті лани пшениці.
Україна  - це лелечі гнізда у дворі.
Україна  - це  пісня жайворонка навесні
Одне речення запишіть самостійно в зошит  і зробіть взаємоперевірку.

Підсумок:
 Що на уроці викликало захоплення, що вас вразило, що здивувало, що було цікавого?



Немає коментарів:

Дописати коментар