15 жовтня 2016 р.

4 клас Тема. Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба


4 клас
Тема: Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба

Матеріал уроку.А. Костецький «Буває все...», «Краще — з друзями разом!», «Словник Славка»
Мета: формувати вміння висловлювати власні судження і визначати головну думку твору, аналізувати віршовані твори;
удосконалю­вати навички виразного читання; збагачувати активний словник учнів;
розвивати зв’язне мовлення;
виховувати почуття товариськості,
виховувати бажання бути уважним до своїх друзів і бути самому справжнім другом;
створювати умови для розкриття особистості кожної дитини, формувати позитивні емоції від спілкування.
Обладнання: портрет А. Костецького, картки зі словами, картка з словом «дружба» в кольоровому оформленні, картки з прислів’ями, запис пісні «Справжній друг» муз. Б. Савельєва, слова М. Пляцковського
ХІД УРОКУ
I.       Змістова й мотиваційна підготовка учнів до сприйняття теми.
1.    –– Діти, сьогодні я вас запрошую познайомитись з наступним,новим і надзвичайно цікавим  розділом нашої «Читанки».
Знайдіть його у змісті і мовчки прочитайте назви творів, які ввійшли до розділу. ( Назва розділу з’являється на дошці або екрані.)
( Власні умовиводи, передбачення: учні висловлюють міркування, про що йтиметься у розділі.)
- Чи зацікавили вас  назви творів?
2. Аналіз власних передбачень.
– Прочитайте перші два абзаци вступної статті. Чи справдились ваші передбачення, що нового ви можете додати?
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вікторина «Згадайте назви віршів».
— Пригадайте назви віршів, знайомих вам з уроків читання у 2 і 3 класі, прочитавши уривки з них. Будьте уважні, адже в кожному з них прихова­на назва.
«Б_тьк_вщ_н_ — ц_ м_м_ і т_т_» («Батьківщина»)
«Найдорожчестоїтьзасловами:всвітівсепочинаєтьсязмами» («Все по­чинається з мами»)
«Жал_, що є в_е дл_ вс_ого д_вн_ і_ена» («Імена»)
«Метеликаловитиянехочу_» («Не хочу!»)
«Ох, н_пр_ст_ т_к х_д_т_ в Г_СТ_!» («У гостях»)
«Усе, що згубили, — шукайте й знаходьте!» («Бюро знахідок»)
— Чи пригадали ви автора цих творів? (Анатолій Костецький)
2. Читання деформованого тексту.
— Із творчістю Анатолія Костецького ми вже знайомилися. Прига­дайте, про що він пише.
Головні герої віршів поета — це ваші ровесники. Вони жваві, непо­сидючі, вони — мрійники і фантазери. Які теми розкриває Костецький у своїх творах, ви дізнаєтесь, прочитавши деформований текст.
У свохї рахтво тоеп шипе пор четяди житят, неспонев відкттіври, мо­гуру. коритВід і йозсерно, але зеб чаньпов опет вогорить рпо ет, як треаб жидрути, битилю, ямріти, тивчися. (У своїх творах поет пише про дитяче життя, сповнене відкриттів, гумору. Відкрито і серйозно, але без повчань поет говорить про те, як треба дружити, любити, мріяти, вчитися.)
II. Повідомлення теми уроку
— На сьогоднішньому уроці ми познайомимося із новими героями творів Анатолія Костецького і будемо говорити про дуже важливе поняття в стосунках між людьми.
Асоціативний кущ (навпаки).
––– Прочитайте групу слів і спробуйте зрозуміти, яке слово об’єднує всі ці слова.
Горизонтальный свиток: Товаришування, порозуміння, взаємодопомога, взаємоповага, вірність, чесність.

Дружба







(Діти можуть висловлювати різні варіанти, вчитель пропонує обґрунтувати свій вибір, керує напрямком думки.)
       Якого кольору ви уявляєте це слово( У вчителя є заготовки у різному кольоровому оформленні і вони всі мають бути представлені на дошці.)
       Тема нашого уроку « Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба».    –  Як ви можете пояснити назву уроку?
III. Опрацювання вірша А. Костецького «Буває все...»
1. Слухання вірша, який читає учитель.
— Чого у світі не буває ніколи?
2. Словникова робота.




Скругленный прямоугольник: Друг,            буває,                     забув,      
 ніякий,       втратять,         раптом,
 справжній
.








3. Повторне читання вірша мовчки.
— Що означає, коли тебе забув друг?
4. Аналіз вірша. Вибіркове читання.
— Які незвичайні явища трапляються у світі?
— Прочитайте, чого не буває ніколи. Чи погоджуєтеся ви з цими сло­вами?
— Продовжте міркування: «Справжній друг — це той, хто...».
5. Вправи для розвитку швидкості читання.
1) Читання «луною» за вчителем.
2) Знайдіть і прочитайте найкоротше і найдовше речення. Найдов­ше речення прочитайте на одному видиху.
6. Виразне читання вірша.
— Які розділові знаки зустрічаються у вірші? Після яких рядків слід робити коротку паузу, а після яких — довгу? На яких словах в останньому реченні потрібно зробити логічний наголос?
 7. Осмислення змісту вірша.
–– Які б слова ви прочитали з тривогою, чому? Чи є у вірші щось таке, чого б ви не хотіли, щоб трапилося з вами ? Давайте подумаємо, якими повинні бути стосунки, «щоб друг тебе не забув»?
Діти називають свої варіанти.
Вчитель підсумовує: повинне бути гуманне ставлення до друзів. (Визначення з’являється на дошці, діти повторюють що таке «гуманне ставлення»).
IV. Опрацювання вірша А. Костецького «Краще — з друзями разом!»
1.     Тепер ми згадаємо, що ще краще робити з друзями. Виразне читання вірша дитиною, що підготувалася.
Від чийого імені ведеться розповідь?
— Коли відбуваються описані події?
2. Повторне читання вірша «ланцюжком».
— Про які почуття розповідає хлопчик?
3. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Які слова вірша підкреслюють міцність дружби хлопців?
— Наведіть рядки, що передають захоплення друзів катанням на санках.
— Чому Славко не відгукнувся на запрошення хлопців?
— Як розумієте вислів за так? Чому Славко забув хлоп’ячу дружбу?
— Як друзі його «перевиховали»? А як інколи діти перевиховують друзів?
— Прочитайте слова, в яких передається головна думка вірша.
4. Вправи для розвитку швидкості читання.
1) Вправа на правильне інтонування речень
— Прочитайте всі окличні речення, а потім — питальні.
2) Гра «Доведіть, що...» (реченнями з тексту)
...дія відбувається взимку;
...хлопцям було весело обом;
...хлопці не забули вчинку Славка;
...хлопці вірять у хлопчачу дружбу;
...друзям вдалося змінити Славка.
5. Розвиток зв’язного мовлення.
1 група
Підготувати розповідь про те, якими уявляєте собі хлопців, де вони живуть, що з ними могло трапитись далі.
2 група
Уявіть, що вам слід створити мультфільм за цим віршем. Розкажіть, в якій послідовності мають бути зображені події.
6. Виразне читання вірша.
V. Фізкультхвилинка.
VІ. Опрацювання вірша А. Костецького «Словник Славка»
1. Виразне читання вірша вчителем.
— Що за незвичний словник був у Славка?
2. Словникова робота. Вправа на миттєве сприймання слів.
Слова на картках-блискавках: запитай — засміється, попроси — попросить, врешті-решт, дарма — нема.
— Прочитайте слова. Назвіть спільні буквені частини у кожній парі слів.
3. Повторне читання вірша (мовчки).
Учитель проводить під час читання гру «Небо і земля».
— Яка небезпека чатує на Славка?
4. Аналіз змісту вірша.
— Чим незвичний словник у Славка? В якому значенні вжите у вір­ші слово словник? (Запас слів, якими користується людина у своєму  мовленні.)
— Зі скількох слів складається словник Славка? Оберіть слова із цьо­го словника. Поміркуйте, про що вони свідчать.
— Прочитайте, яка небезпека чатує на Славка.
— Чи хотіли б ви мати такого друга? Чому?
— Що можете порадити Славкові, щоб він не залишився на самоті?
— Які слова слід частіше вживати, щоб спілкування приносило за­доволення?
5. Вправи для розвитку читацьких навичок.
Гра «Хто знайде швидше?»
Учитель читає речення, які є відповідями Славка. Учні знаходять і за­читують, яким було прохання до нього. (Наприклад, учитель читає: «І по­чуєш: — Неохота!», учні: «Запитай: — Зробив роботу?»)
6. Виразне читання вірша.
— Яку інтонацію читання підказують виділені слова?
VІI. Підсумок уроку
1.    — Що об’єднує три вірші А. Костецького, які ми сьогодні читали?
2.      –– ЩО КОРИСНОГО ВИ ВЗЯЛИ З НАШОГО УРОКУ, ЧОГО НАВЧИЛИСЯ?           ( СТОСУНКИ З ДРУЗЯМИ ПОВИННІ БУТИ ГУМАННІ, СПІЛКУВАТИСЯ ПОТРІБНО КУЛЬТУРНО І ТОЛЕРАНТНО ).
3.      Складемо прислів’я про дружбу:
      Людина без друзів,   …………………          пізнається в біді.
  Справжній друг      ………………….           шукають.
 Дружби дружбою  …………………..             що дерево без коріння.
 Друга шукай,            …………………            найдорожчий скарб.
Дружба ––                …………………              а знайдеш — тримай.
4.    Слухання пісні « Справжній друг».
5.    Практична вправа.
Коло друзів « Мій хороший товариш» ( Діти і вчитель стають в коло і, звертаючись один до одного, розповідають, завдяки яким хорошим рисам характеру хотіли б дружити з тим, хто стоїть поруч.)





Немає коментарів:

Дописати коментар