17 жовтня 2016 р.

В світлі нової програми: формування компетентностей


Проблема формування ключових, загально предметних та предметних компетентностей учнів завжди була у центрі уваги українських науковцівТ.Байбари, Н.Бібік, О.Біди, С.Бондар, М.Вашуленка, І.Гудзик, Л.Коваль, О.Локшиної, О.Онопріенко, О.Овчарук, О.Пометун, К.Пономарьової, О.Савченко, С.Трубачевої та ін. Вченими визначено зміст основних дефініцій "компетентність" та "компетенція", здійснено порівняльну характеристику ключових компетентностей в європейських освітніх системах та розглянуто методичні аспекти формування в молодших школярів компетентностей та компетенцій.

Сучасна початкова школа не може залишатися осторонь від процесів модернізації освіти, які відбуваються нині в усьому світі, і в Україні зокрема. Початкової ланки освіти стосуються всі світові тенденції та інновації: особистісно орієнтований підхід, інформатизація, інтеграція тощо. До них належить і компетентнісний підхід, поява якого пов'язана, насамперед, з кризою освіти, що полягає в протиріччі між програмовими вимогами до учня, запитами суспільства і потребами самої особистості в освіті.
Адже довгий час у вітчизняній системі освіти домінував знаннєвий підхід, результатом навчання якого була сукупність накопичених учнем знань (як інформації) умінь і навичок.

Сучасне інформаційне суспільство формує нову систему цінностей, в якій володіння знаннями, вміннями і навичками є необхідним, але недостатнім результатом освіти. Від людини вимагаються вміння орієнтуватися в інформаційних потоках, освоювати нові технології, самонавчатися, шукати і використовувати нові знання, володіти такими якостями, як універсальність мислення, динамізм, мобільність.

Ідея компетентнісного підходу - одна із відповідей на запитання, який результат освіти необхідний особистості і затребуваний сучасним суспільством. Формування компетентності учня на сьогоднішній день є однією із актуальних проблем освіти і може розглядатися як вихід із проблемної ситуації, що виникла через протиріччя між необхідністю забезпечити якість освіти та неможливістю вирішити цю проблему традиційним шляхом.

Проблема формування компетентної особистості стала предметом глибокого і різнобічного дослідження, яке проводять міжнародні організації, що працюють у сфері освіти, - ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ, ПРООН, Ради Європи, Організації європейського співробітництва, Міжнародного департаменту стандартів та ін.

Йдеться про компетентність як про нову одиницю виміру освіченості людини, при цьому увага акцентується на результатах навчання, в якості яких розглядається не сума завчених знань, умінь, навичок, а здатність діяти в різноманітних проблемних ситуаціях.

Зарубіжними та вітчизняними науковцями виділено ключові, загальнопредметні і предметні компетентності, які визначають якість сучасної освіти.

Теоретичні засади, які розкривають сутність понять "компетентність", "компетенція", визначають структуру компетентності, класифікацію компетентностей, їх ієрархію тощо, висвітлені у низці публікацій науковців Росії і України (Байбара Т. М., Бібік Н.М., Бондар С.П., Єрмаков І.Г., Зимня ІА-, Краєвський В.В., Локшина О.І., Овчарук О.В., Пометун О.І, Савченко О Л., Трубачева С.Е., Хуторський А.В. та ін.).

Формування ключових та предметних компетентностей молодших школярів є предметом дослідження співробітників лабораторії початкової освіти Інституту педагогіки НАПН України.

Серед предметних компетентностей, якими має оволодіти молодший школяр, виокремлено і математичну компетентність, яка визначається як особистісне утворення, що характеризує здатність учня створювати математичні моделі процесів навколишнього світу, застосовувати досвід математичної діяльності під час розв'язування навчально-пізнавальних та практикозорієнетованих завданьКомпетентність — це здатність застосовувати набуті знання, вміння, навички, способи діяльності, власний досвід у нестандартних ситуаціях з метою розв'язання певних життєво важливих проблем. Компетентність є особистісним утворенням, яке проявляється в процесі активних самостійних дій людини.
Нагадаємо, що ключові компетенції формуються в процесі реалізації цілісного змісту освіти загальноосвітньої школи, а предметні - передбачені змістом конкретного предмета і набуваються впродовж конкретного року або ступеня навчання.


Умовою формування ключових компетентностей та підвищення виховної ролі засвоєння навчального матеріалу в школі є проблемний підхід до навчання, творчі самостійні роботи, елементи дослідницьких завдань, пізнавальні завдання.

Компетентнісний напрям початкової освіти сприяє формуванню розвиненої особистості школяра. Цей напрям, або модель формування життєво-компетентнісного учня молодшої школи, дуже вже знайшов своє втілення у системі розвивального навчання (Д.Ельконін – В.Давидов). Можливо, система потребує деякої корекції для того, щоб адаптувати її до сучасних вимог, але в цілому вона надає всі необхідні методи, прийоми, засоби навчання та виховання для формування ключових компетентностей школярів.

            Розвивальне навчання передбачає:

• формування у дитини ставлення до власного життя, як до проекту, що розробляється та виконується (формується її життєтворча компетентність);

• розвиток її здатності розвивати та відтворювати на якісно вищому рівні свій життєвий потенціал (формується життєздатність);

• вихованя готовності використовувати та поповнювати власний досвід, знання, вміння, навички (самоосвітня компетентність);

• засвоєння дитиною знань про психологічні особливості спілкування, дитина стає здатно запобігати конфліктним ситуаціям або розв’язувати їх, оволодіває знаннями та уміннями, пов’язаними із застосуванням мови; набуває навичок самопрезентації (комунікативна компетентність);

• оволодіння дитиною навичками пошуку, обробки, використання, зберігання та передачі інформації (інформаційна компетентність);

• виховання готовності до виконання трудової діяльності, пов’язаної з побутом, обов’язками, зростанням своєї кваліфікації, оволодінням новими напрямами діяльності (трудова компетентність);

• навчання дітей існувати разом, розуміти інші культури, співпрацювати з представниками інших мов, культур, релігій (полікультурна компетентність).

Як приклад, наведу скорочений план уроку математики в РН та етапів реалізації двох проектів, спрямованих на формування певних життєвих компетентностей. Успішне завершення цих проектів є показником того, що в учнів сформовані необхідні для життєвої компетентності навички: здобуття життєвого досвіду, життєвого прогнозування, прийняття рішень, планування дій, розв’язання типових життєвих завдань, самоорганізації, закладено основи самовиховання.

На даний момент існує значна кількість класифікацій ключових компетентностей. В Україні для початкової ланки визначено такі: уміння вчитися, загальнокультурна, громадянська, соціальна, здоров’язбережувальна, інформаційно-комунікаційна. Для їх формування необхідно, щоб зміст, методи навчання і виховання працювали на дитячі потреби і можливості, не шкодили психічному і фізичному здоров’ю. Своє завдання я бачу в тому, щоб зробити кожну дитину щасливою, тобто допомогти їй вчитися. А щоденну діяльність учнів я намагаюся наповнювати цікавою, творчою працею, у якій розв’язуються посильні завдання та досягаються поставлені цілі. Поряд з цим приділяю велику увагу вихованню всебічно розвинених громадян, патріотів України.


Ключова компетенція вміння вчитися предбачає формування здатності міркувати, порівнювати, узагальнювати, спостерігати, самостійно шукати інформацію з різних джерел. Людина, яка вміє вчитися, не губиться у нових ситуаціях, не чекає підказок і не зупиняється, а самостійно шукає шляхи розв’язання та джерела інформації. Володіння таким  умінням сприяє активності, ініціативності, успішній праці, раціональному використанню часу та запобігає превантаженню. З першого класу ми з дітьми засвоюємо правило: «Вчитися – це вчити самого себе». Його усвідомлення відбувається з часом, але дає гарний результат навіть через 2-3 місяці. У першокласників з перших днів навчання починаю розвивати і вдосконалювати уміння спостерігати і бачити, уважно слухати та відтворювати, вправно діяти обома руками. Все це є основою для пізнання внутрішніх властивостей предметів та активного мислення шолярів.

Немає коментарів:

Дописати коментар