Проблема
формування ключових, загально
предметних та предметних компетентностей учнів завжди була у центрі уваги українських науковців – Т.Байбари, Н.Бібік, О.Біди, С.Бондар, М.Вашуленка, І.Гудзик, Л.Коваль, О.Локшиної, О.Онопріенко, О.Овчарук, О.Пометун, К.Пономарьової, О.Савченко, С.Трубачевої та ін. Вченими визначено зміст основних дефініцій
"компетентність" та "компетенція", здійснено порівняльну
характеристику ключових компетентностей в європейських освітніх системах та
розглянуто методичні аспекти формування в молодших школярів компетентностей та
компетенцій.
Сучасна
початкова школа не може залишатися осторонь від процесів модернізації освіти,
які відбуваються нині в усьому світі, і в Україні зокрема. Початкової ланки
освіти стосуються всі світові тенденції та інновації: особистісно орієнтований
підхід, інформатизація, інтеграція тощо. До них належить і компетентнісний
підхід, поява якого пов'язана, насамперед, з кризою освіти, що полягає в
протиріччі між програмовими вимогами до учня, запитами суспільства і потребами
самої особистості в освіті.
Адже довгий час у вітчизняній системі освіти домінував знаннєвий підхід, результатом навчання якого була сукупність накопичених учнем знань (як інформації) умінь і навичок.
Адже довгий час у вітчизняній системі освіти домінував знаннєвий підхід, результатом навчання якого була сукупність накопичених учнем знань (як інформації) умінь і навичок.
Сучасне
інформаційне суспільство формує нову систему цінностей, в якій володіння
знаннями, вміннями і навичками є необхідним, але недостатнім результатом
освіти. Від людини вимагаються вміння орієнтуватися в інформаційних потоках,
освоювати нові технології, самонавчатися, шукати і використовувати нові знання,
володіти такими якостями, як універсальність мислення, динамізм, мобільність.
Ідея
компетентнісного підходу - одна із відповідей на запитання, який результат
освіти необхідний особистості і затребуваний сучасним суспільством. Формування
компетентності учня на сьогоднішній день є однією із актуальних проблем освіти
і може розглядатися як вихід із проблемної ситуації, що виникла через
протиріччя між необхідністю забезпечити якість освіти та неможливістю вирішити
цю проблему традиційним шляхом.
Проблема
формування компетентної особистості стала предметом глибокого і різнобічного
дослідження, яке проводять міжнародні організації, що працюють у сфері освіти,
- ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ, ПРООН, Ради Європи, Організації європейського
співробітництва, Міжнародного департаменту стандартів та ін.
Йдеться
про компетентність як про нову одиницю виміру освіченості людини, при цьому
увага акцентується на результатах навчання, в якості яких розглядається не сума
завчених знань, умінь, навичок, а здатність діяти в різноманітних проблемних
ситуаціях.
Зарубіжними
та вітчизняними науковцями виділено ключові, загальнопредметні і предметні
компетентності, які визначають якість сучасної освіти.
Теоретичні
засади, які розкривають сутність понять "компетентність", "компетенція",
визначають структуру компетентності, класифікацію компетентностей, їх ієрархію
тощо, висвітлені у низці публікацій науковців Росії і України (Байбара Т. М.,
Бібік Н.М., Бондар С.П., Єрмаков І.Г., Зимня ІА-, Краєвський В.В., Локшина
О.І., Овчарук О.В., Пометун О.І, Савченко О Л., Трубачева С.Е., Хуторський А.В.
та ін.).
Формування
ключових та предметних компетентностей молодших школярів є предметом
дослідження співробітників лабораторії початкової освіти Інституту педагогіки
НАПН України.
Серед
предметних компетентностей, якими має оволодіти молодший школяр, виокремлено і
математичну компетентність, яка визначається як особистісне утворення, що
характеризує здатність учня створювати математичні моделі процесів
навколишнього світу, застосовувати досвід математичної діяльності під час
розв'язування навчально-пізнавальних та практикозорієнетованих
завданьКомпетентність — це здатність застосовувати набуті знання, вміння,
навички, способи діяльності, власний досвід у нестандартних ситуаціях з метою
розв'язання певних життєво важливих проблем. Компетентність є особистісним
утворенням, яке проявляється в процесі активних самостійних дій людини.
Нагадаємо, що ключові компетенції формуються в процесі
реалізації цілісного змісту освіти загальноосвітньої школи, а предметні -
передбачені змістом конкретного предмета і набуваються впродовж конкретного
року або ступеня навчання.
Умовою формування ключових компетентностей та
підвищення виховної ролі засвоєння навчального матеріалу в школі є проблемний
підхід до навчання, творчі самостійні роботи, елементи дослідницьких завдань,
пізнавальні завдання.
Компетентнісний
напрям початкової освіти сприяє формуванню розвиненої особистості школяра. Цей
напрям, або модель формування життєво-компетентнісного учня молодшої школи,
дуже вже знайшов своє втілення у системі розвивального навчання (Д.Ельконін –
В.Давидов). Можливо, система потребує деякої корекції для того, щоб адаптувати
її до сучасних вимог, але в цілому вона надає всі необхідні методи, прийоми,
засоби навчання та виховання для формування ключових компетентностей школярів.
Розвивальне навчання передбачає:
•
формування у дитини ставлення до власного життя, як до проекту, що
розробляється та виконується (формується її життєтворча компетентність);
•
розвиток її здатності розвивати та відтворювати на якісно вищому рівні свій
життєвий потенціал (формується життєздатність);
•
вихованя готовності використовувати та поповнювати власний досвід, знання,
вміння, навички (самоосвітня компетентність);
• засвоєння дитиною знань про психологічні особливості
спілкування, дитина стає здатно запобігати конфліктним ситуаціям або
розв’язувати їх, оволодіває знаннями та уміннями, пов’язаними із застосуванням
мови; набуває навичок самопрезентації (комунікативна компетентність);
•
оволодіння дитиною навичками пошуку, обробки, використання, зберігання та
передачі інформації (інформаційна компетентність);
• виховання
готовності до виконання трудової діяльності, пов’язаної з побутом, обов’язками,
зростанням своєї кваліфікації, оволодінням новими напрямами діяльності (трудова
компетентність);
•
навчання дітей існувати разом, розуміти інші культури, співпрацювати з
представниками інших мов, культур, релігій (полікультурна компетентність).
Як
приклад, наведу скорочений план уроку математики в РН та етапів реалізації двох
проектів, спрямованих на формування певних життєвих компетентностей. Успішне
завершення цих проектів є показником того, що в учнів сформовані необхідні для
життєвої компетентності навички: здобуття життєвого досвіду, життєвого
прогнозування, прийняття рішень, планування дій, розв’язання типових життєвих
завдань, самоорганізації, закладено основи самовиховання.
На
даний момент існує значна кількість класифікацій ключових компетентностей. В
Україні для початкової ланки визначено такі: уміння вчитися, загальнокультурна,
громадянська, соціальна, здоров’язбережувальна, інформаційно-комунікаційна. Для
їх формування необхідно, щоб зміст, методи навчання і виховання працювали на
дитячі потреби і можливості, не шкодили психічному і фізичному здоров’ю. Своє
завдання я бачу в тому, щоб зробити кожну дитину щасливою, тобто допомогти їй
вчитися. А щоденну діяльність учнів я намагаюся наповнювати цікавою, творчою
працею, у якій розв’язуються посильні завдання та досягаються поставлені цілі.
Поряд з цим приділяю велику увагу вихованню всебічно розвинених громадян,
патріотів України.
Ключова
компетенція вміння вчитися предбачає формування здатності міркувати,
порівнювати, узагальнювати, спостерігати, самостійно шукати інформацію з різних
джерел. Людина, яка вміє вчитися, не губиться у нових ситуаціях, не чекає
підказок і не зупиняється, а самостійно шукає шляхи розв’язання та джерела
інформації. Володіння таким умінням
сприяє активності, ініціативності, успішній праці, раціональному використанню
часу та запобігає превантаженню. З першого класу ми з дітьми засвоюємо правило:
«Вчитися – це вчити самого себе». Його усвідомлення відбувається з часом, але
дає гарний результат навіть через 2-3 місяці. У першокласників з перших днів
навчання починаю розвивати і вдосконалювати уміння спостерігати і бачити,
уважно слухати та відтворювати, вправно діяти обома руками. Все це є основою
для пізнання внутрішніх властивостей предметів та активного мислення шолярів.
Немає коментарів:
Дописати коментар